Speelgoedfabrikant Mattel heeft in het derde kwartaal fors minder winst geboekt dan een jaar eerder. Vooral de verkoop van Barbiepoppen en babyspeelgoed van Fisher-Price viel tegen, zo bleek donderdag uit de cijfers die het Amerikaanse bedrijf openbaarde.

De winst van het bedrijf kelderde in het derde kwartaal met 22 procent tot 331,8 miljoen dollar (260,2 miljoen euro). Vooral Barbie verloor een groot deel van haar aantrekkingskracht. Vorig kwartaal gingen er ongeveer een vijfde minder poppen over de toonbank dan een jaar eerder.

De omzet van het bedrijf daalde voor het vierde kwartaal op rij. In de afgelopen 3 maanden verkocht het concern voor ruim 2 miljard dollar aan speeltuig. Dat is 8,6 procent minder in vergelijking met een jaar eerder. Het bedrijf kampt naar eigen zeggen vooral met de concurrentie van elektronisch speelgoed.

Of dat het hele verhaal is, is de vraag. De Deense speelgoedfabrikant Lego doet het namelijk wel erg goed met traditioneel speelgoed. Een van de successen van Lego is een Lego Friends, een aparte lijn voor meisjes. Daarmee komt de Deense maker van plastic blokjes in het vaarwater van Mattels succesnummer Barbie.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl